Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Nagrobek Aleksandra Sobieskiego w Rzymie | Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • Sobiescy
  • O nas
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Sobiescy
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
11
Galeria
Otwórz galerię (11 fotografii)
Otwórz galerię (11 fotografii)
Camillo Rusconi, nagrobek królewicza Aleksandra Sobieskiego w kościele kapucynów Santa Maria della Concezione w Rzymie, fot. A. Dworzak
Włochy

Nagrobek królewicza Aleksandra Sobieskiego w Rzymie

Spośród synów króla Jana III Sobieskiego tylko Aleksander zrezygnował z korony polskiej na rzecz starszego brata Jakuba. Sam zamieszkał w Rzymie, gdzie pod koniec swojego życia wstąpił do zakonu kapucynów. Mimo prośby o skromny pogrzeb papież Klemens XI zorganizował uroczystość godną zarządcy majątku Stolicy Apostolskiej (kardynała kamerlinga). Ufundował też nagrobek w kościele kapucynów w Rzymie.

Mapa

Metryka

Rodzaj poloników: nagrobek

Chronologia: do 1728 r.

Lokalizacja: Włochy

Twórca: rzeźbiarz Camillo Rusconi (1658‒1728)

Aleksander Sobieski i jego bracia

Aleksander Benedykt Stanisław urodził się w Gdańsku 9 września 1677 r., jako drugi syn króla Jana III i Marii Kazimiery d’Arquien, ale pierwszy urodzony po objęciu przez Sobieskiego korony.

Aleksander powszechnie uważany był za ulubieńca rodziców i najprzystojniejszego z królewiczów. Cieszył się dużą popularnością, którą zaskarbił sobie szczególnie w wojsku po tym, jak ojciec zabrał go ze sobą na wyprawę wołoską. Młody królewicz nie interesował się jednak polityką, wolał dworskie życie i romanse.

Po śmierci Jana III Sobieskiego (1696) królowa Marysieńka wysłała Aleksandra i jego młodszego brata Konstantego do Paryża do Ludwika XIV z pokaźną sumą pieniędzy. Nie otrzymała jednak wsparcia Francji dla elekcji pierworodnego Jakuba na króla. Aleksander natomiast wdał się w przepychanki polityczne i został kapitanem gwardii Augusta II. Poróżniwszy się z królem, porzucił służbę, a następnie publicznie oskarżył go o próbę zamachu na swoje życie.

Gdy w 1704 r. August II aresztował Jakuba i Konstantego Sobieskich, Aleksander udał się do Szwecji do Karola XII z planem napadu zbrojnego na Saksonię. Odrzucił proponowaną mu przez Szwedów koronę polską, uznając pierwszeństwo starszego brata Jakuba. Po zawarciu pokoju w Altranstädt (1706) Aleksander podpisał ugodę z braćmi i zrzekł się swych dóbr dziedzicznych w zamian za wypłacany mu procent.

Rzymski azyl Aleksandra Sobieskiego

Od 1708 r. królewicz Aleksander Sobieski mieszkał w Rzymie, na dworze swojej matki. Podobnie jak w Rzeczpospolitej, tak i w Wiecznym Mieście szybko zaskarbił sobie popularność i przychylność elit, oddawał się urokom życia i licznym romansom.

Aleksander, pod pseudonimem Armonte Calidio, był od 1709 r. członkiem rzymskiej Arkadii, czyli akademii założonej przez toskańskich literatów i uczonych. Czynnie i chętnie brał udział w życiu kulturalnym Rzymu. Jedną z pasji Aleksandra był teatr i na tym polu położył największe zasługi. Brał wydatny udział w organizacji słynnego teatru na rzymskim dworze Marii Kazimiery.

Jeszcze przed przyjazdem do Rzymu Aleksander miał problemy ze zdrowiem, które nasiliły się w Wiecznym Mieście. Z licznych opisów z epoki badacze wywnioskowali, że królewicz cierpiał na gościec, czyli reumatoidalne zapalenie stawów. Po wyjeździe dworu Marii Kazimierzy z Rzymu królewicz pozostał w stolicy, a stan jego zdrowia gwałtownie się załamał. Czując zbliżającą się śmierć, wstąpił do zakonu kapucynów, co było traktowane przez współczesnych jako odkupienie hulaszczego życia. Przed śmiercią, z życzenia papieża czuwało przy nim dwóch kardynałów i kapucyni. Aleksander Sobieski zmarł 19 listopada 1714 r.

Ceremonia pogrzebowa Aleksandra Sobieskiego

Pomimo tego że Aleksander życzył sobie skromnego pochówku w habicie kapucyńskim, z rozkazu papieża Klemensa XI zwłoki zabalsamowano. Natomiast 27 listopada 1714 r. w kościele kapucynów zorganizowano bogatą i uroczystą ceremonię pogrzebową, która ‒ według opisów ‒ wzorowana była na pogrzebach kardynałów kamerlingów (zarządców doczesnego majątku Stolicy Apostolskiej). Procesję z ciałem królewicza, które przykryto płaszczem Orderu Ducha Świętego otrzymanym jeszcze w 1698 r. od Ludwika XIV, papież obserwował z Kwirynału. Aleksander spoczął w świątyni kapucynów, w słynnej krypcie dekorowanej czaszkami i kośćmi przeszło 3500 zmarłych mnichów.

Nagrobek królewicza w kościele kapucynów

Klemens XI ufundował także nagrobek, który stanął w kościele Santa Maria della Concezione przy via Vittorio Veneto, tuż przy wylocie ulicy na Piazza Barberini. Papież powierzył to zadanie jednemu z najwybitniejszych rzeźbiarzy ówczesnego Rzymu – Camillo Rusconiemu (1658‒1728). Uroczyste odsłonięcie monumentu odbyło się w 1728 r.

Nagrobek królewicza znajduje się w eksponowanym miejscu, po lewej stronie ściany tęczowej kościoła. Na podwójnym postumencie ustawiony jest sarkofag na lwich nogach. Wspiera go orzeł w koronie trzymający w szponie węża Uroborosa (symbolu nieskończoności i wiecznego powrotu). Na wieku nagrobka, po bokach, przysiadły putta pogrążone w rozpaczy. Jedno wskazuje na portret i trzyma w ręce pochodnię. Drugie, zrezygnowane podpiera ręką policzek i trzyma zgaszoną pochodnię, symbol zakończonego życia. Pomiędzy puttami widnieje poduszka, na której spoczywa korona.

Powyżej, w architektonicznej ramie z pseudopilastrów, dekorowanych na trzonie cekinami, zawieszony jest płaskorzeźbiony portret popiersiowy Aleksandra Sobieskiego w książęcych szatach. Zwieńczony jest spływami i hełmem z pióropuszem.

Na froncie sarkofagu odlane w brązie i złocone litery głoszą: ALEXANDER PRINCEPS REGIUS IOANNIS III. REGIS POLONIAE FILIUS. OB. DIE XIX. NOV. MDCCXIV [Królewicz Aleksander, syn króla polskiego Jana III. Zmarł dnia 19 listopada 1714]. Cały nagrobek wykonany jest z białego marmuru, jedynie pierwszy pas postumentu, spoczywający na posadzce kościelnej, jest wykonany z szarego kamienia.

Nagrobek królewicza Aleksandra uznawany jest za jedno z lepszych i własnoręcznie wykonanych dzieł Rusconiego. Znawcy podkreślają znakomitą technikę i swobodę w przedstawieniu puttów. Plastyczności dodaje zabawa fakturą marmuru stosowana przez rzeźbiarza, który poszczególne partie albo polerował, albo pozostawiał w chropowatym marmurze (np. pióra orła, skrzydełka puttów, draperie ich przepasek). Dzięki temu poszczególne elementy różnie odbijają promienie światła i potęgują efekty światłocieniowe. Swoją formą nagrobek nawiązuje do wcześniejszego o pięć lat monumentu papieża Grzegorza XIII, także dłuta Rusconiego.

Agata Dworzak

Udostępnij
Lokalizacja
Kościół Santa Maria della Concezione
Via Vittorio Veneto, 27, Rzym, Włochy

Inne polonika

Brazylia
Dwa portrety mężczyzny pędzla Krystyny Kopczyńskiej-Sadowskiej w Casa da Memória (Domu Pamięci Polskiej Imigracji) w Mallet, w brazylijskim stanie Paraná
Chorwacja
„Śmierć Przemysła II w Rogoźnie” – obraz Jana Matejki z kolekcji Narodowego Muzeum Sztuki Współczesnej w Zagrzebiu
Ukraina
Pałac arcybiskupów lwowskich w Obroszynie

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
organizator:
organizator:
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem