Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Zbroja Zygmunta Augusta w Królewskiej Zbrojowni w Sztokholmie | Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
17
Galeria
Otwórz galerię (17 fotografii)
Otwórz galerię (17 fotografii)
zbroja Sztokholm zbroja Sztokholm zbroja Sztokholm zbroja Sztokholm zbroja Sztokholm zbroja Sztokholm zbroja Sztokholm zbroja Sztokholm zbroja Sztokholm zbroja Sztokholm zbroja Sztokholm zbroja Sztokholm zbroja Sztokholm zbroja Sztokholm zbroja Sztokholm zbroja Sztokholm
Kunz Lochner, Zbroja paradna króla Zygmunta Augusta, 1550‒1559, ze zbiorów Livrustkammaren w Sztokholmie, Wikipedia
Szwecja

Zbroja paradna Zygmunta Augusta w Królewskiej Zbrojowni w Sztokholmie

„Pragnę, by Wasza Królewska Mość, ilekroć włoży tę zbroję, wprawiał wrogów i nieprzyjaciół w przerażenie tak ogromne, by nie byli w stanie odeprzeć ataku Waszej Królewskiej Mości ani widoku tej wspaniałej zbroi znieść nie mogli” – pisała 28 września 1574 r. Anna Jagiellonka (1523‒1596) w liście do Jana III Wazy, króla Szwecji. Ta renesansowa zbroja dla jeźdźca i konia jest dziś zachwycającą ozdobą królewskiej zbrojowni – Livrustkammaren ‒ w Pałacu Królewskim w Sztokholmie.

Mapa

Metryka

Chronologia: 1550‒1559, Norymberga, Niemcy

Lokalizacja: Szwecja

Twórca: Kunz (Konrad) Lochner (1510‒1567)

Droga zbroi Zygmunta Augusta do Szwecji

Zbrojownię wypełniają pierwszorzędne kolekcje broni białej i palnej, królewskich strojów i przedmiotów codziennego użytku, karoce i sanie oraz ‒ oczywiście ‒ zbroje. Nie brakuje tu polskich akcentów, łupów wojennych z czasów potopu szwedzkiego. Jednak zbroja należąca do Zygmunta Augusta znalazła się w Szwecji legalnie. Anna Jagiellonka niechętnie pozbywała się pamiątek po królewskim bracie, ale otrzymaną w testamencie zbroję podarowała szwagrowi, królowi Szwecji, z zastrzeżeniem, by nie przekazywał jej nikomu oprócz syna, czyli tylko siostrzeńcowi Anny. Olśniewający prezent miał pozostać w rodzinie.

Zygmunt August i jego kolekcja sztuki

Zygmunt II August (1520‒1572) słynął z wyrafinowanego smaku artystycznego i niezwykłego zamiłowania do broni. Zgromadził imponującą kolekcję klejnotów, wytworów sztuki oraz wysokiej klasy militariów. Warto dodać, że późnośredniowieczne i renesansowe uzbrojenie ochronne pełniło też funkcje reprezentacyjne i symboliczne, a ze względu na wysoką cenę świadczyło o pozycji społecznej posiadacza.

Legat papieski Bernard Bongiovanni podczas pobytu na dworze Jagiellona w 1560 r. relacjonował papieżowi: widziałem także 20 zbroi królewskich, z których cztery przedziwnej roboty, mianowicie jedna z piękną rzeźbą i wysadzenemi srebrem figurami, wyrażającymi wszystkie odniesione przez przodków na Moskwie zwycięstwa. Kosztowała 6000 szkudów (skudów).

Kunz Lochner, Zbroja paradna króla Zygmunta Augusta, 1550‒1559, ze zbiorów Livrustkammaren w Sztokholmie, Wikipedia

Kunz Lochner, Zbroja paradna króla Zygmunta Augusta, 1550‒1559, ze zbiorów Livrustkammaren w Sztokholmie, Wikipedia

Jedną z tych czterech niezwykłych mogła być zbroja z Livrustkammaren. Wykonana na zamówienie króla przez gwiazdę płatnerstwa tamtych czasów o międzynarodowej renomie, Kunza Lochnera (1510‒1567) z Norymbergi.

Klientami płatnerza byli m.in. król Czech i Węgier cesarz Ferdynand I Habsburg, arcyksiążę Maksymilian, książęta i królowie, w tym król Polski i wielki książę Litwy Zygmunt August oraz książę Mikołaj Radziwiłł zwany „Czarnym”.

Zbroja kopijnicza Zygmunta Augusta

W skład luksusowego zestawu uzbrojenia ochronnego ostatniego Jagiellona, które zostało wykonane w Norymberdze między 1550 a 1559 r. wchodziło kilka elementów. Najważniejszym była pełna zbroja płytowa dla człowieka wykonana ze stali, mosiądzu, skóry i jedwabiu. Płatnerz perfekcyjnie użył technik: kucia, trawienia, złocenia, emaliowania. Jej uzupełnieniem było ladrowanie (zbroja końska) oraz siodło rycerskie i strzemiona. Zygmunt August musiał wyglądać olśniewająco w swojej bogato zdobionej zbroi kopijniczej z hełmem typu przyłbica. Królewską osobę osłaniał też napierśnik, naplecznik, obojczyk, naramienniki, naręczaki, rękawice w typie mitenek (bez palców) oraz pełna ochrona nóg z nabiodrkami, nagolenicami i trzewikami.

Zbroja króla Zygmunta Augusta, foto: Livrustkammaren/SHM (CC0)

Zbroja króla Zygmunta Augusta, foto: Livrustkammaren/SHM (CC0)

Koń w paradnym ladrowaniu jawił się jako nieziemska, fantastyczna istota, odziana w lśniący metal, ze szpicem i tuleją na pióropusz na nagłówku. Uwagę przyciągała także osłona na uszy z nietuzinkową dekoracją w formie złotych baranich rogów. Symbolizowały one witalność, męskość i siłę. Elementy zbroi łączone były za pomocą skórzanych pasków, jak na przykład folgowy (płytkowy) nakarczek z podgardlem, lub śrubami, nitami i zawiasami jak napierśnik, płyty boczne i ochrona zadu. Nad ogonem Kunz Lochner, twórca zbroi, umieścił głowę lwa, zwierzęcia, które oprócz symbolu odwagi i majestatu było znakiem tego utalentowanego niemieckiego płatnerza.

Fragment zbroi dla konia Zygmunta Augusta: siodło, foto: Helena Bonnevier, Livrustkammaren/SHM (CC BY 4.0)

Fragment zbroi dla konia Zygmunta Augusta: siodło, foto: Helena Bonnevier, Livrustkammaren/SHM (CC BY 4.0)

Całą stalową powierzchnię pokrywa popularna w epoce renesansu tapetowa dekoracja. Jest ona trawiona, emaliowana na zimno i złocona. Składa się z czarnych i białych elementów kontrastujących z naturalnym kolorem polerowanej stali. Układa się w misterny wzór niczym orientalna tkanina ze złotymi kartuszami, w gąszczu mauresek i arabesek, stylizowanych dekoracji roślinnych. Geometryczny porządek wschodniemu bogactwu linii nadają złote wstęgi także z ornamentami roślinnymi obramiające i przecinające płaszczyzny poszczególnych części zbroi.

Ten drogocenny prezent, jak życzyła sobie Jagiellonka, miał budzić grozę, ale i zachwyt. Choć jest to zbroja paradna o wyszukanej dekoracji, konstrukcja i solidne wykonanie sprawia, że ma pełne walory bojowe. 

Zygmunt August chętnie portretował się w zbroi. W XVI w. to powszechne w Europie ujęcie w Polsce było innowacją wśród reprezentacyjnych portretów monarszych. Władca prezentował się jako wódz, zwycięzca, wzór rycerza i mężczyzny.

Inne polskie zbroje wykonane przez Lochnera

Ze zbroją i osobą Zygmunta Augusta wiążą się jeszcze dwa renesansowe arcydzieła sztuki płatnerskiej. Kunz Lochner zrealizował także ekskluzywne zamówienie księcia Radziwiłła Czarnego na podwójną zbroję dla człowieka i zbroję dla konia. Została ozdobiona bardziej finezyjną dekoracją od tej królewskiej, wzbogaconą o kolorową emalię. Części garnituru zbroi są dziś własnością muzeów w Wiedniu, Paryżu i Nowym Jorku. 

Drugi olśniewający „stalowy kostium”, dzieło Jörga Seusenhofera (1516?‒1580), to młodzieńcza zbroja ostatniego Jagiellona zamówiona w 1533 r. przez króla Czech i Węgier, późniejszego cesarza Ferdynanda I, z okazji zaręczyn swojej córki Elżbiety z trzynastoletnim Zygmuntem Augustem. Pełne uzbrojenie plasowało się bardzo wysoko w hierarchii darów dyplomatycznych. Był to prezent godny monarchy, którym Zygmunt August już wówczas był dzięki koronacji w 1530 r., jeszcze za życia ojca króla Zygmunta Starego.

Od 1933 r. była własnością Węgierskiego Muzeum Narodowego (Magyar Nemzeti Múzeum), ponieważ w trakcie rozliczeń po zakończeniu pierwszej wojny światowej pomiędzy państwami-sukcesorami monarchii austro-węgierskiej została mylnie uznana za zbroję Ludwika Węgierskiego. W lutym 2021 r. została przekazana Polsce przez rząd węgierski. Obecnie, złocona zbroja paradna młodego króla jest chlubą wawelskiej zbrojowni w Krakowie.

 

Elżbieta Pachała-Czechowska

Udostępnij
Lokalizacja
Zbrojownia Królewska w Szwecji
Livrustkammaren, Sztokholm, Szwecja

Inne polonika

Ukraina
Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego we Lwowie
Dania
Witraż z przedstawieniem św. Jadwigi Śląskiej w Danii
Watykan
Watykańskie polonika - polskie ślady w Piotrowej Stolicy

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem