Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Przedstawienia Pasji w dawnym kościele bernardynów| Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • Sobiescy
  • O nas
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Sobiescy
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
7
Galeria
Otwórz galerię (7 fotografii)
Otwórz galerię (7 fotografii)
bernardyni, Grodno | bernardyni, Grodno | bernardyni, Grodno | bernardyni, Grodno | bernardyni, Grodno | bernardyni, Grodno |
Grupa Ukrzyżowania w ołtarzu głównym w dawnym kościele bernardynów w Grodnie, fot. P. Jamski
Białoruś

Przedstawienia Pasji w dawnym kościele bernardynów w Grodnie

Grodzieński kościół pobernardyński położony jest na prawym brzegu Niemna, na szczycie wysokiego wzgórza. Znajdują się tutaj  interesujące rzeźby grupy Ukrzyżowania. Pośrednio są one nawiązaniem do wezwania świątyni – Znalezienia Krzyża Świętego, która od momentu jej fundacji działa nieprzerwanie i jest obecnie najstarszym rzymskokatolickim kościołem w mieście.

Metryka

Rodzaj poloników: rzeźba

Chronologia: lata 80. i 90. XVIII w.

Lokalizacja: Białoruś

Twórca: nieznany

Dawny kościół bernardynów w Grodnie

Stałe wyposażenie grodzieńskiego kościoła pobernardyńskiego tworzy jednorodny stylowo zespół stiukowych ołtarzy. Łączyć je należy z testamentalnym zapisem pokaźnej sumy 20 000 florenów, które przekazał bernardynom rotmistrz wojsk litewskich Jerzy Czereńkiewicz, zmarły w 1788 r. Od końca lat osiemdziesiątych XVIII w. wymurowano trzynaście ołtarzy o wezwaniach w większości ugruntowanych tradycją.

Rzeźba Ukrzyżowanego Chrystusa w ołtarzu głównym

Okazałością i formą wyróżnia się ażurowy, przestrzenny ołtarz główny, który wypełnia półkolistą przestrzeń zamknięcia prezbiterium, a jego stiukowa dekoracja zwieńczenia płynnie przechodzi na sklepienie. Gołębica Ducha Świętego umieszczona w otoku obłoków, figura tronującego Boga Ojca adorowanego przez cztery klęczące anioły oraz krucyfiks w polu głównym ołtarza ‒ są sugestywnym przedstawieniem Trójcy Świętej. Rzeźby górnej kondygnacji współgrają ze stiukami dekorującymi ściany przy centralnych oknach. Poniżej, w czterech owalnych medalionach widnieją popiersia połockich męczenników bernardyńskich, których wyeksponowanie w ołtarzu miało podkreślać doniosłość i znaczenie ich martyrologii dla całego zakonu.

W prostokątnej niszy pola głównego znajduje się wysoki krzyż obłożony wyzłoconą blachą, z drewnianą, wtórnie malowaną rzeźbą Ukrzyżowanego Chrystusa, powstałą zapewne w drugiej połowie XVII w., która jako jedyna została przeniesiona ze starszego ołtarza głównego. Spokojna, zwisła na ramionach postać, z pochyloną głową i wyraźnie zaznaczonym łuku żebrowym, jest przykładem przedstawienia śmierci w jej statycznej odsłonie. Przy krucyfiksie ustawione zostały zastygłe w ruchu, prawie naturalnych rozmiarów stiukowe figury Matki Bożej, Świętego Jana i klęczącej św. Marii Magdaleny. Natomiast figury umieszczone w prześwitach przęseł bocznych ‒ św. Dominik i św. Franciszek z Asyżu ‒ dopełniają programu dekoracji rzeźbiarskiej.

Rzeźby grupy Ukrzyżowania

Mimo późniejszych niefortunnych uzupełnień i amatorskich konserwacji rzeźby grupy Ukrzyżowania stanowią ciekawy przykład nowego podejścia do ugruntowanego tradycją tematu. To nowatorskie ujęcie wyraża się w dworskiej elegancji postaci.

Święty Jan ukazany został w pozie nieledwie tanecznej, jakże świecka jest suknia św. Marii Magdaleny ze zbyt głębokim dla sztuki religijnej dekoltem. Lekko pochylona figura Matki Bożej Bolesnej ‒ dyskretnie ocierającej łzy, z ramieniem odwiedzionym w teatralnym geście i chustą nieco uniesioną nad ufryzowanymi włosami ‒ przywodzi na myśl wizerunek wytwornej damy.

Jako jedyna z całego zespołu została zauważona przez badaczy – prof. Jan Ostrowski zestawiał ją z ośmioma snycerskimi dziełami XVIII‑wiecznej rzeźby lwowskiej przedstawiającymi Matkę Bożą Bolesną, które wykonują podobny gest i wykorzystują ten sam schemat ikonograficzno-kompozycyjny.

Boczne ołtarze i ich rola w obrzędach Pasji

Ołtarze boczne, identyczne parami pod względem architektonicznym, w miarę zbliżania się ku prezbiterium mają bardziej skomplikowaną formę i obfitsze dekoracje. Cztery ołtarze ustawione na zamknięciach naw i przy łuku tęczowym zostały wzbogacone rzeźbami świętych bernardyńskich i puttów. Górne kondygnacje wypełnione są kolejnymi stacjami Drogi Krzyżowej. Dzięki temu ołtarze zyskują nowe znaczenie – poza podstawową funkcją liturgiczną zostały włączone w obrzędowość Pasji.

Białe, stiukowe płaskorzeźby umieszczone na niebieskim tle pod względem formalnym  przywodzą na myśl górne kondygnacje rokokowych ołtarzy bocznych wileńskiego kościoła dominikanów pw. Świętego Ducha. Pozwala to poszukiwać genezy takiego rozwiązania wśród dokonań południowoniemieckich środowisk artystycznych i tworzonych w tamtejszym kręgu stiukowych ołtarzy. Nie chodzi tu o podobieństwa formy czy sposobu wykonania, a o pomysł umieszczenia w górnej kondygnacji dekoracji z białego stiuku na błękitnym tle, przywodzącej na myśl porcelanowe wyroby Wedgwooda.

Zapewne nie są to jedyne realizacje tego typu, można jednak się pokusić o twierdzenie, że w warstwie treściowej grodzieńska Droga Krzyżowa plasuje się wysoko – przedstawienie Ukrzyżowania, które pośrednio nawiązuje do wezwania świątyni, wyeksponowano na poczesnym miejscu w ołtarzu głównym, pozostałe zaś Stacje stanowią element narracyjny architektury ołtarzy bocznych.

 

Dorota Piramidowicz

Udostępnij

Inne polonika

Ukraina
Kościół parafialny pw. Wniebowzięcia Marii Panny w Buczaczu
Watykan
„Sobieski pod Wiedniem” – obraz Jana Matejki z kolekcji Muzeów Watykańskich
Białoruś
Pałac Niemcewiczów w Skokach

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
organizator:
organizator:
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem