Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Malowidło "Pogrzeb św. Odilona" | Instytut Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • Sobiescy
  • O nas
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Sobiescy
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
12
Galeria
Otwórz galerię (12 fotografii)
Otwórz galerię (12 fotografii) Malowidło "Pogrzeb św. Odilona"
Pogrzeb św. Odilona Pogrzeb św. Odilona Jan Henryk Rosen Pogrzeb św. Odilona Pogrzeb św. Odilona Pogrzeb św. Odilona Pogrzeb św. Odilona Pogrzeb św. Odilona Pogrzeb św. Odilona Pogrzeb św. Odilona Pogrzeb św. Odilona
Ukraina

Malowidło "Pogrzeb św. Odilona"

W katedrze ormiańskiej we Lwowie znajduje się malowidło Jana Henryka Rosena przedstawiające pogrzeb św. Odilona – opata klasztoru benedyktynów z Cluny z XI w., który według tradycji ustanowił Święto Zmarłych. Pogrzeb św. Odilona jest wyjątkowym malowidłem ze względu na swoją niezwykłą ikonografię, spośród innych scen w katedrze ormiańskiej wyróżnia się także pod względem artystycznym.

Mapa

Metryka

Chronologia: 1925-1927

Lokalizacja: Ukraina

Twórca: Jan Henryk Rosen

Ukazane w naturalnej wielkości postaci trzech zakonników niosą na marach ciało zmarłego dostojnika kościelnego. Na czele pochodu kroczy opat w stroju pontyfikalnym, wsparty na pastorale, a z tyłu idą dwaj ministranci. Zarówno zmarłego, jak i towarzyszące konduktowi trzy, namalowane jedynie białym konturem, zakapturzone postaci pozwala zidentyfikować następujący napis na marach: O ŚWIĘTY | ODYLONIE DUSZ | ZMARŁYCH PATRONIE | IDZIEMY TŁUMNIE | MY ZMARLI PRZY | TWEJ TRUMNIE.

Są to cztery pierwsze wersy dłuższego, poetyckiego „komentarza” pióra poetki, Kazimiery Iłłakowiczówny, do wystawionej w Zachęcie w roku 1925 sztalugowej wersji obrazu Rosena. Dalszy ciąg wiersza brzmi następująco: „Zapomniani byliśmy przez żywych, | tyś nas za swe dzieci przyjął nieszczęśliwych. | Zetlali od czasu, rozszarpani przez śmierć na nice, | oblókłszy się w co kto miał – niesiemy za tobą gromnice”.

Jan Henryk Rosen (NAC)

Jan Henryk Rosen (NAC)

 

Niesiony na marach dostojnik to św. Odilon, a przezroczyste postaci – to duchy zmarłych, które z wdzięczności za ustanowienie przez niego Dnia Zadusznego, towarzyszą Odilonowi w ostatniej drodze. Prowadzący procesję opat, według tradycji, to św. Majolus, jakoby następca św. Odilona na tronie opackim w Cluny (w rzeczywistości jego następcą był św. Hugon). Majestatyczne postaci uczestników procesji, ich napięte i zamyślone twarze oraz ciemny, czarno-fioletowy koloryt całości dopełnia nastroju żałoby.

Duchy zmarłych w kondukcie żałobnym

Konduktowi pogrzebowemu na malowidle J.H. Rosena towarzyszy pochód niezwykle pomysłowo oddanych duchów zmarłych. Ich wygląd i kontekst, w jakim zostały ukazane, to cytat z późnośredniowiecznej sztuki burgundzkiej. Postaci duchów to „klasyczne” pleurants, czyli płaczki, w tradycji burgundzkiej odprowadzające na wieczny spoczynek znaczniejsze osobistości. Dwa najsłynniejsze przykłady burgundzkich nagrobków z pleurants, to grobowce Filipa Śmiałego dłuta Clausa Slutera oraz Filipa Pota, przypisywany Antoine’owi Le Moiturier. To z nich Rosen przejął postacie płaczków, niektóre bardzo dokładnie.

Pogrzeb św. Odilona (fot. Paweł Mazur)

Pogrzeb św. Odilona (fot. Paweł Mazur)

Pozostaje jeszcze malarska strona ukazania duchów – konturowo potraktowanych białych, półprzezroczystych zjaw, które budziły największy podziw widzów. Rosen wspominał, że duchy po prostu mu się... przyśniły: „[…] w starym zamku, w baszcie, we Francji, w środkowej Francji to było, pojechałem tam na Nowy Rok, do znajomych. [...] Ja miałem pokój w tej baszcie wysoko. I [...] wcześniej się obudziłem, nie wiem, dlaczego. I zdziwiłem się, usiadłem w łóżku. I taka wyszła z muru figura. Była przezroczysta, tak jakby w kapturze, niosła światło. To było takie zielonkawe światło. I on mi przeszedł tak u stóp łóżka. Bardzo powoli. Ja się patrzyłem z zaciekawieniem, bo [...] ja bardzo się zdziwiłem. Wcale nie byłem przestraszony. I on przeszedł, i zginął w drugiej ścianie. Kiedy to [przeszło], to ja wtedy się przestraszyłem. Nie wiedziałem, co mam ze sobą zrobić. […] Zerwałem się z łóżka i poleciałem do przyjaciela, który mieszkał tam w korytarzu i obudziłem go. On mnie skrzyczał okropnie, no ale były, widziałem. […] I tego ducha namalowałem we Lwowie w katedrze ormiańskiej. Tylko, że ich jest tam… Trzy są takie, niosą te gromnice i nie mają tego zielonkawego światła, bo to jest niemożliwe do odtworzenia”.

Pogrzeb św. Odilona i Apokalipsa

Warto też zwrócić uwagę na serię tkanin zawieszonych w interkolumniach krużganków stanowiących tło dla Pogrzebu św. Odilona. „Tkaniny” te są bogato zdobione, tkane lub haftowane i – sądząc z fragmentów widocznych jedynie między zakapturzonymi postaciami – przedstawiają ilustracje Apokalipsy. Stanowi to nawiązanie do sceny pogrzebu, a nawet niejako dalszy jej ciąg: aluzję do Sądu Ostatecznego, na którym stanie zmarły, a którego wizja towarzyszyła mu już w liturgii pogrzebowej w postaci hymnu Dies irae.

J.H. Rosen starał się w przedstawionej scenie zachować realia epoki współczesnej: przerysował na niej prawie w całości (i z zadziwiającą wiernością!) cztery miniatury z XI‑wiecznego rękopisu iluminowanego – Apokalipsy bamberskiej – mniej więcej współczesnego św. Odilonowi.

Pogrzeb św. Odilona (fot. Paweł Mazur)

Pogrzeb św. Odilona (fot. Paweł Mazur)

Interpretacje Pogrzebu św. Odilona

Przedstawiona przez Rosena scena Pogrzebu św. Odilona  – przez swój niecodzienny charakter i tajemniczość – rozpalała wyobraźnię współczesnych i bywała różnorako odczytywana: „Trzy postacie mnichów, mary dźwigających przedstawiają trzy stopnie wtajemniczenia religijnego. Pierwszy otulony kapturem jeszcze zda się nie słyszeć głosu z zaświata, drugi z pałającemi i skupionymi źrenicami pogląda ku szczęściu oderwanemu od świata tego, a trzeci kroczy już w mistycznem skupieniu i zasłuchaniu w to, co tylko duszom wybranym oglądać i słyszeć dozwolono” (St. Machniewicz).

Z ustnych relacji wiadomo, że identyfikując środkowego zakonnika jako ks. Adama Bogdanowicza, owe „trzy stopnie wtajemniczenia” odnoszono wprost do jego osoby i jego drogi do kapłaństwa (w ten sposób miała interpretować scenę matka ks. Adama, Wanda Bogdanowicz). Pozostałe osoby przedstawione na obrazie to (najpewniej): ks. dr Karol Csesznák, jako prowadzący orszak „św. Majolus”, a pierwszy w kondukcie mnich, to ks. Leon Isakowicz. Dwaj klerycy na końcu pochodu to może bracia Borkowscy, a według innej wersji – jeden z nich to ks. infułat Tadeusz Fedorowicz.

Powyższą, „tradycyjną” identyfikację osób potwierdza, częściowo modyfikuje i uzupełnia opis znajdujący się na odwrociu fotografii tego obrazu Rosena, w zbiorach ks. Fedorowicza. Zgodnie z nim, jeden z ministrantów, to ks. Andrzej Głażewski; ogląda się za siebie – ks. Bogdanowicz; następny mnich, to ks. Isakowicz; kondukt prowadzi ks. Csesznák, na marach zaś spoczywa kardynał Desiré-Joseph Mercier.

Fakt sportretowania w tej scenie lwowskich duchownych został potwierdzony również przez źródło współczesne powstaniu malowideł: „[...] sześciu mnichów (portrety znanych we Lwowie duchownych ormiańskich) niesie na ramionach zwłoki św. Odilona (portret świątobliwego kardynała Mercier, który umarł w trakcie malowania tego obrazu)” (s. Maria Renata od Chrystusa). Określenie rysów twarzy opata prowadzącego kondukt potwierdza dodatkowo o. Franciszek Małaczyński OSB, przed wojną wychowanek lwowskiego Seminarium Duchownego, pisząc: „Na obrazie »Pogrzeb św. Odylona« [...] ciało zmarłego opata niosą ubrani w benedyktyńskie stroje kanonicy katedry ormiańskiej, a prowadzący orszak opat ma twarz ks. Karola Csesznáka – lektora katechetyki na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Jana Kazimierza we Lwowie [...]”.

Odbiór malowidła Pogrzeb św. Odilona

Pomysł sportretowania w malowidłach żyjących ludzi bardzo podobał się współczesnym. Jeśli wierzyć relacjom z epoki oraz wspomnieniom pisanym po latach przez dawnych mieszkańców Lwowa, była to chyba najbardziej pociągająca ze wszystkich namalowanych w katedrze kompozycji. Przyczyniło się do tego zapewne nadzwyczajne połączenie tajemniczej tematyki z jej wyjątkowym, znakomicie dopasowanym do treści, kształtem plastycznym.

Obraz – świetnie wyeksponowany pośrodku północnej ściany nawy – od razu przykuwał uwagę widzów, a nieznany temat prowokował domysły i czynił z dzieła obiekt powszechnego zainteresowania. Nic więc dziwnego, że malowidło w krótkim czasie obrosło legendą.

 

W 2006 roku, dzięki funduszom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w katedrze ormiańskiej we Lwowie rozpoczęto prace konserwatorskie. W ciągu prawie 15 lat przeprowadzono liczne działania - w tym zabezpieczono i odnowiono wszystkie malowidła, których autorem był Jan Henryk Rosen (wśród nich powszechnie podziwiany fresk „Pogrzeb św. Odilona”). W latach 2018-2019 w prace prowadzone w katedrze włączył się także Instytut POLONIKA.

 

Źródło: Joanna Wolańska, Katedra ormiańska we Lwowie w latach 1902–1938 Przemiany architektoniczne i dekoracja wnętrza, MKiDN, Warszawa, 2010.

http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/artdok/1975/1/Wolanska_Katedra_ormianska_we_Lwowie_2010.pdf

Udostępnij
Lokalizacja
Katedra ormiańska we Lwowie
Katedra ormiańska we Lwowie

Inne polonika

Ukraina
Kościół parafialny pw. Wniebowzięcia Marii Panny w Buczaczu
Watykan
„Sobieski pod Wiedniem” – obraz Jana Matejki z kolekcji Muzeów Watykańskich
Białoruś
Pałac Niemcewiczów w Skokach

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
organizator:
organizator:
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem