Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Secesyjna sztuka Liliena w Drohobyczu | Instytut Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • Sobiescy
  • O nas
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Sobiescy
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
15
Galeria
Otwórz galerię (15 fotografii)
Otwórz galerię (15 fotografii)
Lilien Lilien Lilien Lilien Lilien Lilien Lilien Lilien Lilien Lilien Lilien Lilien Lilien Lilien
Maurycy Lilien, autoportret ze zbiorów Wirtualnego Muzeum Secesji, www.muzeumsecesji.pl
Ukraina

Secesyjna sztuka Liliena w Drohobyczu

Grafik, ilustrator, fotografik, grawer to miana określające Maurycego Liliena, polsko-żydowskiego artystę z Drohobycza. Za życia znany i doceniany, po śmierci – zapomniany. Przypominamy zatem jego twórczość.

Metryka

Lokalizacja: Ukraina

Twórca: Maurycy Lilien (Efraim Mosze Lilien)

Drohobycz – miasto wielokulturowe

Opowieść o wybitnym secesyjnym grafiku, ilustratorze i fotografiku, Maurycym Lilienie z Drohobycza należy zacząć od krótkiego rzutu oka na historię tego miasta. Przed 1918 r. wchodziło ono w skład Austro-Węgier, następnie było siedzibą powiatu w województwie lwowskim II Rzeczypospolitej. Przed wybuchem drugiej wojny światowej zamieszkiwało je 15 000 Polaków, 8000 Ukraińców i 17 000 Żydów. Z tym prowincjonalnym ośrodkiem związany jest Efraim Mosze (Maurycy) Lilien.

Maurycy Lilien i jego rodzina

Żydzi zaczęli się osiedlać w Drohobyczu już w 1569 r. Wraz z pojawieniem się zakazów osiedlania się ich w mieście, przez trzy kolejne stulecia byli to wyrzucani, to znów się w nim osiedlali. Nowa epoka w historii Drohobycza rozpoczęła się w drugiej połowie XIX w., gdy odkryte zostały w sąsiednim Borysławiu złoża nafty. Nieliczni, którzy wzbogacili się na naftowym biznesie, zostawali milionerami. Większość jednak mieszkańców Drohobycza żyła w biedzie, zarabiając na utrzymanie ciężką pracą. W jednej z takich rodzin, w 1874 r., urodził się Efraim Mosze Lilien. Jego ojciec był rzemieślnikiem – tokarzem i snycerzem.

Początki artystyczne Maurycego Liliena

Po ukończeniu gimnazjum we Lwowie, dzięki wsparciu zamożnego krewnego, Lilien w wieku 16 lat wstąpił do Szkoły Sztuk Plastycznych w Krakowie. Po dwóch latach musiał przerwać naukę z przyczyn finansowych. Wrócił do Drohobycza, gdzie w 1892 r. wygrał konkurs graficzny ogłoszony przez władze miejskie dla uczczenia jubileuszu poety Kornela Ujejskiego. Uzyskane pieniądze przeznaczył na kontynuację edukacji artystycznej ‒ początkowo w Wiedniu, a od 1894 r. w Monachium – jednym z europejskich centrów nowego prądu artystycznego, jakim był Jugendstil, art nouvaeu, secesja.

W trakcie nauki Lilien dorabiał jako fotograf. W 1896 r. za swoje zdjęcia otrzymał nagrodę popularnego w tych latach czasopisma „Jugend”, a od kolejnego roku ilustracje Liliena były już publikowane regularnie w tym czasopiśmie.

Na początku XX w. Maurycy Lilien przeprowadził się do Berlina, gdzie objął dyrekcję artystyczną syjonistycznego tygodnika „Ost und West”.

W tym samym czasie nawiązał znajomość m.in. z pisarzem Stefanem Zweigem i poetą Börrisem von Münchausenem, którego poemat Juda wspaniale zilustrował. W ślad za tym wydaniem pojawia się seria ilustracji do książki Morisa Rosenfelda Pieśni z getta. Równocześnie prace Maurycego Liliena zdobiły również łamy „Tygodnika Ilustrowanego” czy młodopolskiego „Życia”, a także ilustrowały poemat Miłość Jana Kasprowicza.

Maurycy Lilien i syjonizm

Początek XX w. był okresem gwałtownej zmiany w postrzeganiu przez Żydów swojego miejsca w światowej polityce i ekonomii oraz rozwoju idei syjonistycznej: utworzenia państwa żydowskiego na ziemi Izrael. Twórcą tego politycznego nurtu był Austriak Teodor Herzl, a Maurycy Lilien był uczestnikiem wszystkich trzech pierwszych zjazdów syjonistycznych (1901, 1903, 1905).

Pisano wówczas: „Lilien, malarz syjonizmu, stworzył symbole, w których dla syjonisty zawarte są jego idee, nadzieje i aspiracje”.

Ziemia Święta i Szkoła Sztuk Pięknych i Rzemiosł Artystycznych

W 1901 r. Lilien odbył pierwszą podróż do historycznej Palestyny. Natomiast w 1906 r., wraz z innymi artystami, założył w Jerozolimie Szkołę Sztuk Pięknych i Rzemiosł Artystycznych Besaleel, która istnieje do dzisiaj. Przez krótki czas był też jej wykładowcą. Mimo krótkotrwałego pobytu jego prace o tematyce biblijnej w kontekście syjonistycznym i orientalnym, wyrażone w wyidealizowanym stylu, wywarły duży wpływ na twórczość artystyczną Izraela.

W latach 1908‒1912 Lilien odbył długą podróż do Ziemi Świętej, Libanu, Syrii i Turcji, odwiedził Damaszek i Bejrut. W każdym z krajów robił szkice i fotografował życie miejscowej ludności. Za szczyt twórczości artysty uznać można ilustracje do Biblii, wykonane tuszem i piórem w latach 1908-1912. Księgi te, wydane w Berlinie w trzech tomach, dawno już stały się rzadkością bibliograficzną.

 

Na początku pierwszej wojny światowej Maurycy Lilien zaciągnął się na ochotnika do wojska austro-węgierskiego, gdzie służył w służbie prasowej na froncie małoazjatyckim, dokumentując działania wojenne. Po zakończeniu wojny osiadł w Brunszwiku w Niemczech, rodzinnym mieście żony, Helene Magnus, gdzie w sierpniu 1925 r. w wieku zaledwie 51 lat zmarł na atak serca.

Odbiór twórczości Maurycego Liliena

W 1914 r. w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie odbyła się bardzo wysoko oceniona wystawa prac Maurycego Liliena. „Ogólne wrażenie nieprawdopodobne: wszystkie jego prace znajdują się na najwyższym poziomie sztuk graficznych… Lilien prezentuje nam autentyczne mistrzostwo” ‒ pisano o wystawie w jednej z recenzji.

Krytycy sztuki zwracają uwagę na znaczący wpływ, jaki prace artysty z Drohobycza wywarły na rozwój europejskiej grafiki pierwszej ćwierci XX w. W tych latach sława Maurycego Liliena może być porównywana tylko do popularności Marca Chagalla.

We wstępie do monografii o Lilienie austriacki pisarz Stefan Zweig pisał: „jeśli wyłączyć dzieła mistrza z czysto malarskiej oceny, zostanie jego bardzo wysokie znaczenie kulturalne, co tego malarza wyodrębnia z większości innych artystów”. I dalej: „wszędzie był inicjatorem – twórcą”.

Wedle słów Piotra Sitkiewicza: „Lilien był obywatelem Austro-Węgier, czuł się Polakiem, umarł jako Niemiec, ale przez większość odbiorców uważany był za twórcę żydowskiego”.

Twórczością Maurycego Liliena, krajana z Drohobycza, był głęboko zafascynowany Bruno Schulz. Poświęcił mu esej E.M. Lilien publikowany w kilku numerach lokalnego, drohobyckiego periodyku „Przegląd Podkarpacia” w latach 1937‒1938.

Za życia Lilienowi towarzyszył wymierny sukces mierzony choćby liczbą wystaw. Niestety, po śmierci artysta został zapomniany. Współcześnie jego nazwisko znaleźć można niemal wyłącznie w publikacjach naukowych, a jedyna pośmiertna wystawa została zorganizowana w Monachium dopiero na początku XXI w.

 

Artur Rudzitsky

Udostępnij

Inne polonika

Litwa
Witkiewicziana w Syłgudyszkach na Litwie
Ukraina
Kościół parafialny pw. Wniebowzięcia Marii Panny w Buczaczu
Watykan
„Sobieski pod Wiedniem” – obraz Jana Matejki z kolekcji Muzeów Watykańskich

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
organizator:
organizator:
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem