Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Bronisław Malinowski w wiosce Omarakana | Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
15
Galeria
Otwórz galerię (15 fotografii)
Otwórz galerię (15 fotografii)
Malinowski, Omarakana | Malinowski, Omarakana | Malinowski, Omarakana | Malinowski, Omarakana | Malinowski, Omarakana | Malinowski, Omarakana | Malinowski, Omarakana | Malinowski, Omarakana | Malinowski, Omarakana | Malinowski, Omarakana | Malinowski, Omarakana | Malinowski, Omarakana | Malinowski Omarakana | Malinowski, Omarakana
Papua-Nowa Gwinea

Bronisław Malinowski w wiosce Omarakana

Jeśli istnieje Raj, to wygląda właśnie tak – to częste odczucia towarzyszące przeglądaniu zdjęć z tropikalnych wysp rozsianych po Pacyfiku. Jedne z nich, Wyspy Trobrianda, często zwane „wyspami miłości”, rozsławił polski antropolog, Bronisław Malinowski.

Mapa

Metryka

Rodzaj poloników: tablica pamiątkowa

Chronologia: 2007

Lokalizacja: Papua-Nowa Gwinea

Twórca: fundatorzy: Muzeum Narodowe w Szczecinie i Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Bronisław Malinowski – naukowiec-legenda

Najwłaściwiej byłoby nazwać Bronisława Malinowskiego naukowcem-legendą, Darwinem antropologii, choć sam uważał się za Conrada tej nauki. Malinowski był zarówno klasykiem nauk o człowieku, który zręcznie łączył wiedzę z różnych gałęzi nauki, jak i uzdolnionym pisarzem. Poza tym był antropologiem społecznym i ekonomicznym, etnologiem, filozofem, religioznawcą, socjologiem… I oczywiście podróżnikiem.

Kariera naukowa Bronisława Malinowskiego

Bronisław Malinowski urodził się w 1884 r. w Krakowie. W 1908 r. obronił na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego dysertację doktorską O zasadzie ekonomii myślenia, którą napisał w dwa tygodnie, chociaż początkowo rozpoczął studia z zakresu matematyki, fizyki i chemii. W latach 1910–1913 odbył kolejne studia doktoranckie, zwieńczone obroną (1916) na podstawie prac The Family Among the Australian Aborigines (1913) i The Natives of Mailu (1915). Jednocześnie wykładał na London School of Economics należącej do University of London.

W latach 1927–1938 był profesorem i obejmuje kierownictwo specjalnie dla niego utworzonej Katedry Antropologii Społecznej na Uniwersytecie Londyńskim.

Bronisław Malinowski, ok. 1930, domena publiczna

Bronisław Malinowski, ok. 1930, domena publiczna

Długo można by wymieniać uczelnie goszczące Bronisława Malinowskiego, jak i rejony świata, w których prowadził badania. Były to m.in.: Kenia, Suazi, Tanganika i Zambia (1930–1937); Indianie Hopi w USA (1938); Zapotekowie w Meksyku (1940‒1941). Jego sława jako antropologa rosła nie tylko w świecie nauki, lecz także w powszechnym odbiorze. Przyczynił się do tego światowej sławy bestseller Życie seksualne dzikich w północno-zachodniej Melanezji (1938; wyd. ang. 1929).

W 1936 r. otrzymał doktorat honoris causa Uniwersytetu Harvarda, a od 1938 r. był profesorem na Uniwersytecie Yale. Po wybuchu wojny w Europie pozostał w USA.

Należał do grona współzałożycieli i został pierwszym prezesem Polskiego Instytutu Sztuki i Nauki w Nowym Jorku, instytucji naukowej kontynuującej działalność Polskiej Akademii Umiejętności na uchodźstwie.

Zmarł 16 maja 1942 r., w New Haven w USA, mając 56 lat.

Badania terenowe Bronisława Malinowskiego

W latach 1914–1918 Malinowski prowadził badania terenowe na Nowej Gwinei i Wyspach Trobrianda. Początkowo, na cejlońsko-australijskim etapie podróży, towarzyszył mu Stanisław Ignacy Witkiewicz (miał być rysownikiem i fotografem wyprawy). Na wieść jednak o wybuchu Wielkiej Wojny Witkacy wrócił do Europy, by zaciągnąć się do wojska rosyjskiego. Malinowskiemu zaś groziło internowanie, ponieważ był poddanym monarchii austro-węgierskiej, z którą Australia (jako część Imperium Brytyjskiego) znalazła się w stanie wojny. Szczęśliwie, władze australijskie umożliwiły badaczowi swoiste dobrowolne zesłanie na dalekie wyspy.

W 1922 r. Bronisław Malinowski wrócił do Wielkiej Brytanii i, co wynika z jego pamiętnika, planował powrót do Polski. Finalnie nie osiadł na stałe w Polsce, choć dwukrotnie (1922 i 1930) ją odwiedził.

Bronisław Malinowski i nowe podejście do antropologii

By spełnić nowożytny ideał uczonego, trzeba było gabinetu, biblioteki i ogrodu. Ostatni był równie ważny jak pozostałe, jako mikrokosmos, cząstka przyrody. Ta była kluczowa: książkową teorię należało konfrontować z praktyką. Za jej idealne źródło uważano naturę: uporządkowaną, powtarzalną i zrównoważoną, swoiste perpetuum mobile. Ale od XIX w. uczeni coraz więcej czasu spędzali w gabinecie z uwagi na lawinowy przyrost literatury naukowej i potrzebę prowadzenia bogatej korespondencji.

Bronisław Malinowski z tubylcami na Wyspach Trobrianda, ok. 1918, domena publiczna

Bronisław Malinowski z tubylcami na Wyspach Trobrianda, ok. 1918, domena publiczna

Malinowski wytyczył jednak staro-nowy szlak dla zajmujących się naukami społecznymi. „Stary”, bo już w XIX w. roiło się od amatorów i naukowców dokumentujących kulturę ludową (legendy, pieśni i przesądy), z której obficie czerpali twórcy doby romantyzmu i która była podbudową dla „przebudzenia narodowego” w wielu kraju. „Nowy”, bo w czasach Malinowskiego dominowała tzw. antropologia gabinetowa, oparta na lekturze i analizie tekstów, gdzie badania terenowe były rzadkością (jeśli w ogóle je prowadzono). Szczególnie cierpiała na tym antropologia, zwykle żywiąca się sensacyjnymi wieściami o charakterze obyczajowym, opartymi na koloryzowaniu, przeinaczeniach i stereotypach. Nawet szanowani antropolodzy polegali na relacjach od przeróżnych podróżników, nigdy nie widząc opisywanych przez siebie ludów.

Bronisław Malinowski z tubylcami na Wyspach Trobrianda, ok. 1918, domena publiczna

Bronisław Malinowski z tubylcami na Wyspach Trobrianda, ok. 1918, domena publiczna

Bronisław Malinowski jako pierwszy przesunął akcent w stronę intensywnych badań terenowych. Sednem jego podejścia stało się m.in. długotrwałe i głębokie zetknięcie z badaną społecznością (metoda obserwacji uczestniczącej), by ta zaakceptowała badacza, by możliwie dalece stał się jej częścią (postawa aktywnego łowcy). A nade wszystko: traktowanie wszystkich kultur jako równych. Owe stwierdzenie było wówczas odważne i nowatorskie, zwłaszcza dla Brytyjczyków uznających swoje imperium z centrum w Londynie za szczytowy punkt rozwoju dotychczasowych dziejów ludzkości.

Upamiętnienie Bronisława Malinowskiego w wiosce Omarakana

Tablica poświęcona Bronisławowi Malinowskiemu rozpoczęła swoją podróż z Polski na jachtach Maria i Victoria, ale z powodu zmiany trasy owego naukowego rejsu – zamiast na Trobriandy trafiła na Nową Zelandię. Finalnie, samolotem z Nowej Zelandii do Australii, a stamtąd na pokładzie Talavery, dotarła kilka lat później do miejsca przeznaczenia. Na Kiriwinę dostarczyli ją żeglarze, Monika Bronicka i Mariusz Delgas.

Na Kiriwinie, największej z Wysp Trobrianda, w wiosce Omarakana, usytuowanie tablicy upamiętniającej Bronisława Malinowskiego wyznaczyła lokalna pamięć: miejsce, gdzie stał namiot uczonego. Jedynym przedstawicielem władz, obecnym podczas odsłonięcia tablicy, był Najwyższy Wódz Trobriandów.

W nagłówku tekstu tablicy widnieje: Toboma Miskabati / Bronisław Malinowski (pierwszym mianem ‒ „godny najwyższego szacunku stary człowiek” ‒ nazywali go miejscowi). Poniżej teksty polski i angielski, w brzmieniu: Wielki uczony, syn narodu polskiego, twórca nowoczesnej antropologii społecznej, przyjaciel ludów Wysp Trobrianda oraz popularyzator ich kultury.

 

Dziękuję Pani Monice Bronickiej za pomoc przy pisaniu tekstu.

Piotr Goltz

Udostępnij
Lokalizacja
Wyspy Trobrianda
Wyspa Kiriwina, Morze Salomona, Papua-Nowa Gwinea

Inne polonika

Ukraina
Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego we Lwowie
Dania
Witraż z przedstawieniem św. Jadwigi Śląskiej w Danii
Watykan
Watykańskie polonika - polskie ślady w Piotrowej Stolicy

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem