Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Badania prac rytowników augsburskich dla polskiej klienteli Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • BIP
  • Wydawnictwo
  • Edukacja
  • Multimedia
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
© 2021 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA
Programy strategiczne / Badamy / Projekt
Powrót do: Badamy

Kwerenda prac rytowników i wydawców augsburskich dla polskiej klienteli w XVII-XVIII wieku

2018-2020

W epoce baroku czołowym ośrodkiem twórczości graficznej w Europie Środkowej był Augsburg. To tutaj wykonywane były grafiki dla polskich odbiorców. Ich tematem były portrety polskich osobistości, widoki polskich miast i świętych czy też przedstawienia cudownych wizerunków świadczące o kulcie Matki Bożej. Niektóre z nich opatrzone zostały dedykacjami.

W ramach dokumentacji polskiego dziedzictwa na terenie Niemiec Instytut POLONIKA sfinansował w 2018 r. projekt badań nad augsburskim ośrodkiem rytowniczym w kontekście jego powiązań z Rzeczpospolitą Obojga Narodów.

W Augsburgu powstawały nie tylko nowe kompozycje, lecz także przetwarzano i rozpowszechniano obce wzory.  Z tego względu istotne jest zbadanie kwestii znaczenia, jakie dla augsburskiego ośrodka rytowniczego miała produkcja przeznaczona na rynek Rzeczypospolitej, a zarazem jaką rolę odgrywała w Augsburgu polska tematyka.

Badania w ramach projektu prowadzi dr hab. Zbigniew Michalczyk, który był pierwszym historykiem sztuki z Polski prowadzącym systematyczne kwerendy we wszystkich wymienionych zbiorach augsburskich.

Przeprowadzone przez niego w Kunstsammlungen und Museen, Staats- und Stadtbibliothek w Augsburgu oraz w Zentralinstitut für Kunstgeschichte w Monachium kwerendy pozwoliły na identyfikację kilkudziesięciu dzieł graficznych zamawianych przez polskich odbiorców. Charakter zachowanych obiektów związanych z kulturą polską jest rozmaity: dzieła tworzone bezpośrednio dla polskich zleceniodawców, dzieła opatrzone dedykacjami dla Polaków, portrety polskich osobistości, widoki miast polskich, przedstawienia polskich świętych i znajdujących się na terenie Rzeczypospolitej cudownych wizerunków czy – niedostępne w polskich zbiorach – źródła świadczące o kulcie cudownych wizerunków, jak Matki Boskiej Częstochowskiej.

Wykonane w 2018 r. badania były pierwszym etapem projektu, który zakończy się w 2020 r. publikacją książkową.

1
Galeria
Otwórz galerię (1 fotografii)
Otwórz galerię (1 fotografii) Nabożeństwo Drogi Krzyżowej Stadtarchi, Instytut POLONIKA

Lokalizacja

Augsburg, Niemcy
Udostępnij

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Deklaracja dostępności
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2021

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm Interactive

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem