Konserwacja polichromii w kościele pw. Wniebowzięcia Panny Maryi, św. Krzyża i św. Bartłomieja w Drohobyczu
Prace wykonane w 2022 r. związane były z dalszą konserwacją techniczną polichromii na ścianach i sklepieniu kaplicy północnej w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Panny Maryi, św. Krzyża i św. Bartłomieja w Drohobyczu.
Projekt przewidywał odsłonięcie dekoracji na ścianie południowej spod nawarstwień i wykonanie koniecznych prac technicznych, a w odniesieniu do pozostałych ścian - prac restauratorskich. Celem było powstrzymanie procesów destrukcyjnych, przywrócenie malowidłom pełni walorów estetycznych i artystycznych. Z uwagi na rozległe ubytki dekoracji malarskiej na ścianach oraz jej całkowity brak na sklepieniu konieczne było opracowanie projektu aranżacji wnętrza kaplicy jako całości.
Realizacja zadania pozwoliła przywrócić należytą estetykę wnętrza. XVIII-wieczna polichromia (autorstwa Andrzeja Soleckiego) stanowi część dekoracji całej świątyni (fragmentarycznie przykrytej pobiałami), o wspólnej tematyce i stylistyce.
Obiekt jest jednym z najstarszych kościołów w Galicji Wschodniej, a jednocześnie najstarszym i najcenniejszym zabytkiem Drohobycza. Polichromie stanowią część polskiego dziedzictwa kulturowego w Ukrainie. Sam Drohobycz do XVIII w. należał do Rzeczpospolitej Obojga Narodów, następnie został wcielony do monarchii Habsburgów. W granicach Polski znalazł się ponownie w latach 1919-1945, po czym do 1991 r. znajdował się w granicach ZSRR (terytorium Ukraińskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej). To właśnie w tym okresie dokonały się w największe zniszczenia w kościele, ponieważ pełnił funkcję magazynu. Ławki, konfesjonały, rzeźbione ołtarze i cenne obrazy zostały spalone, a zabytkowe organy sprzedano. Dopiero w 1989 r. Polacy mieszkający w Drohobyczu odzyskali kościół i od tamtego czasu trwa jego stopniowa renowacja.