Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Szkoła powszechna na Lipówce w Wilnie | Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
9
Galeria
Otwórz galerię (9 fotografii)
Otwórz galerię (9 fotografii)
Lipowka Lipowka Lipowka Lipowka Lipowka Lipowka Lipowka Lipowka
Szkoła powszechna na Lipówce – widok ogólny; fot. M. Pszczółkowski
Litwa

Szkoła powszechna na Lipówce w Wilnie

Najważniejszym polskim architektem w latach międzywojennych był Romuald Gutt. To także projektant budynku polskiej szkoły na Lipówce w Wilnie, który został interesująco wkomponowany w pofalowany i lesisty krajobraz tej okolicy.

Mapa

Metryka

Rodzaj poloników: budynek

Chronologia: 1938‒1939

Lokalizacja: Litwa

Twórca: Romuald Gutt (1888‒1974)

Tradycja dworków w architekturze lat trzydziestych

Styl zwany dworkowym, czyli forma tradycjonalna w architekturze lat dwudziestych XX w., opierała się na inspiracjach historycznych lub ludowych. W następnej jednak dekadzie uchodziła już za przeżytek. Idea „swojskości” w architekturze była ciągle aktualna, lecz nabrała innego znaczenia pod wpływem rozwoju modernizmu.

Teoretycy architektury sugerowali, że należałoby dążyć do wypracowania odrębnych cech architektury polskiej w formach współczesnych, importowanych z Zachodu, tak jak robiono to w przeszłości. W ten sposób w miejsce anachronicznych replik renesansu i baroku miał powstać polski wariant architektury modernistycznej. „Swojskość” starano się zatem wyrażać poprzez zastosowanie naturalnych, występujących w danym środowisku materiałów oraz komponującej się z otoczeniem bryły. W ten sposób projektowali tacy zachodni architekci, jak Frank Lloyd Wright lub Alvar Aalto. Dzięki takiemu podejściu osiągano efekt architektury zespolonej z krajobrazem poprzez właściwie dobrane, naturalne materiały budowlane (przede wszystkim kamień i drewno) oraz bryłę traktowaną jako konsekwencja ukształtowania przyrody. Spektakularnym przykładem tak rozumianego „nowego tradycjonalizmu” było m.in. obserwatorium astronomiczno-meteorologiczne na szczycie góry Pop Iwan w masywie Czarnohory na Huculszczyźnie.

Romuald Gutt – najważniejszy polski architekt lat międzywojennych

Do zwolenników takiego kierunku projektowania należał warszawianin Romuald Gutt (1888–1974), jeden z najważniejszych architektów polskich lat międzywojennych. Projektował domy jednorodzinne, szkoły i gmachy użyteczności publicznej.

Romuald Gutt, ok. 1955 r., fot. NAC

Romuald Gutt, ok. 1955 r., fot. NAC

Twórczość Gutta przeszła niezwykłą ewolucję. Rozpoczynał od projektów w duchu dworkowym (brał m.in. udział w pracach związanych z budową kolonii urzędniczych na Ziemiach Wschodnich, projektując domy wielorodzinne w Kowlu, w województwie wołyńskim). Później zainteresował się niemieckim ekspresjonizmem i architekturą organiczną Franka Lloyda Wrighta, aż wreszcie poświęcił się awangardowemu modernizmowi. Dla Wilna zaprojektował budynek szkoły powszechnej na Lipówce, przy ulicy Beliny-Prażmowskiego (ob. Liepkalnio gatve). Obiekt ten to jeden z najciekawszych przykładów bogatej spuścizny projektowej architekta.

Architektura szkoły

Budowa szkoły na Lipówce (ówczesne południowo-wschodnie przedmieścia Wilna) była prowadzona w latach 1938–1939. Nowocześnie rozwiązany pod względem funkcji i doskonale wyposażony budynek składa się z dwóch równoległych korpusów z łącznikiem, tworzących układ podkowiasty. Całość została interesująco wkomponowana w pofalowany i lesisty krajobraz okolic Wilna, m.in. łącznik powiązano z terenem za pomocą żelbetowego mostka. Dominującym elementem bryły tego gmachu są elewacje szczytowe jednego ze skrzydeł, licowane okładziną z granitowych kamieni narzutowych w rzeźbiarski, światłocieniowy sposób (w jednej z elewacji wprowadzono dodatkowo mozaikowe motywy dekoracyjne). W ten sposób architekt doprowadził do symbiozy architektury z otoczeniem.

Szkoła powszechna na Lipówce – widok boczny, fot. M. Pszczółkowski

Szkoła powszechna na Lipówce – widok boczny, fot. M. Pszczółkowski

Takie rozwiązania są charakterystyczne dla twórczości Romualda Gutta w tym okresie. Okładzinę z nieregularnego, rustykowanego kamienia zastosował także m.in. w projekcie poczty w Kazimierzu Dolnym. Gdzie projektant starał się o powiązanie budynku z otoczeniem i zaprojektował go jako wizualną podstawę pod szczyt zabytkowej kolegiaty kazimierskiej. Powiązania architektury z przestrzenią otoczenia są też czytelne w takich realizacjach Gutta, jak pływalnia lub poczta w Ciechocinku.

Działalność polskiej szkoły na Lipówce

Placówka na Lipówce podjęła działalność w ostatnim roku niepodległości Polski jako szkoła powszechna nr 40 im. Józefa Piłsudskiego. W czasie drugiej wojny światowej zorganizowano tu szpital wojskowy. W latach 1945–1947 w budynku mieściło się technikum wojskowe, następnie szkoła nr 2 z rosyjskim językiem nauczania. W 1990 r. odrodziła się jako polska placówka oświatowa. Natomiast w 2011 r. przeprowadzono kapitalny remont budynku.

 

Michał Pszczółkowski

Udostępnij
Lokalizacja
Szkoła Podstawowa na Lipówce w Wilnie
Liepkalnio g. 18, Wilno

Inne polonika

Brazylia
Cmentarz Orzeł Biały w Brazylii
Ukraina
Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego we Lwowie
Dania
Witraż z przedstawieniem św. Jadwigi Śląskiej w Danii

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem