Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Kościół Misjonarzy pw. Niepokalanego Poczęcia Marii Panny w Horodence Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • Sobiescy
  • O nas
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Sobiescy
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
14
Galeria
Otwórz galerię (14 fotografii)
Otwórz galerię (14 fotografii)
Kościół Misjonarzy pw. Niepokalanego Poczęcia Marii Panny w Horodence, fot. Agata Dworzak, 2012
Ukraina

Kościół Misjonarzy pw. Niepokalanego Poczęcia Marii Panny w Horodence

W XVII–XVIII w. Horodenka była w posiadaniu rodu Potockich, którzy dbali o rozwój miasteczka. Jednym z wybitnych fundatorów sztuki i mecenasem artystów był Mikołaj Bazyli Potocki. Dzięki niemu powstała placówka misjonarzy w Horodence. Jej realizatorami był duet twórców – Bernard Meretyn jako architekt i Johann Georg Pinsel jako rzeźbiarz.

Mapa

Metryka

Chronologia: budowa ok. 1745–ok. 1759, wyposażenie ok. 1755–1757

Lokalizacja: Ukraina

Twórca: architekt Bernard Meretyn (zm. 1759) , rzeźbiarz Johann Georg Pinsel (zm. 1761/1762) z warsztatem

Miasto na Pokuciu

Horodenka, malownicze miasto na Pokuciu, znane było z targów i wyrobów rzemieślników ormiańskich i żydowskich. W okresie staropolskim znajdowało się w posiadaniu rodu Potockich – najpierw wojewody bełskiego Stefana Aleksandra Potockiego (ok. 1662–1726/1727), a następnie jego syna Mikołaja Bazylego (1707/1708–1782), starosty kaniowskiego.

Potoccy dbali o rozwój miasta, nadając liczne przywileje jego mieszkańcom. Stefan Aleksander Potocki ufundował w mieście kościół ormiański, a Mikołaj Bazyli okazałą świątynię dla zakonu misjonarzy. Centrum miasteczka stanowiły trzy, zlokalizowane obok siebie rynki targowe. Wokół nich wzniesiono najważniejsze budynki – kościół katolicki, kościół ormiański, cerkiew Bazylianów oraz nieco głębiej cofnięte: wielką synagogę i bejt ha-midrasz (dom modlitwy).

Kontrowersyjny fundator

Mikołaj Bazyli Potocki słynny był w całej Rzeczypospolitej ze swych ekstrawaganckich, czasem szokujących zachowań. Spopularyzowała je dziewiętnastowieczna literatura, tworząc „czarną legendę” starosty kaniowskiego. Powstawały osobne powieści lub opowiadania jemu poświęcone, m.in.: Aleksander Groza, Starosta kaniowski (1836); Michał Grabowski, Pan starosta kaniowski (1856); Placyd Jankowski, Fanaberie pana starosty kaniowskiego (1873). W innych utworach był jednym z bohaterów (np. Pamiątki Soplicy Henryka Rzewuskiego, 1839). Szczególnie niepochlebnie pisali o nim Julian Ursyn Niemcewicz (Pamiętniki czasów moich, 1848), Zygmunt Krasiński (Nieboska komedia, 1835) czy Józef Ignacy Kraszewski (w opowiadaniu Pan starosta kaniowski, 1875).

Bez względu na kontrowersyjny i hulaszczy tryb życia nie można odmówić Mikołajowi Bazylemu Potockiemu miana wybitnego fundatora sztuki i mecenasa artystów. To właśnie w jego mieście rezydencjonalnym – Buczaczu – siedzibę swojego warsztatu miał Johann Georg Pinsel (zm. 1761/1762), jeden z głównych twórców tzw. lwowskiej rzeźby rokokowej. Na usługach Potockiego pozostawał także przez 15 ostatnich lat swego życia Bernard Meretyn (zm. 1759), najwybitniejszy architekt działający we Lwowie w XVIII w. Obaj ci artyści stworzyli na zamówienie Potockiego swe najlepsze dzieła – ratusz miejski w Buczaczu i kościół Misjonarzy w Horodence.

Synteza najlepszych architektonicznych rozwiązań

Mikołaj Bazyli Potocki ufundował placówkę misjonarzy w Horodence w 1743 r. Zaprojektowanie zespołu kościoła i klasztoru zlecił Bernardowi Meretynowi. Była to ich pierwsza wspólna realizacja, która zaowocowała długoletnią współpracą. Budowa ruszyła zapewne około 1745 r., w przeciągu kolejnych dziesięciu lat ukończono murowany klasztor, do którego w 1755 r. wprowadzili się zakonnicy. Kościół wymagał jeszcze ukończenia.

Prawdopodobnie z tym etapem budowy wiąże się legenda, przekazana przez poetę Franciszka Karpińskiego, jakoby misjonarz hodoreński, ks. Tomasz Zabłocki, nie udzielił Potockiemu rozgrzeszenia przy wielkanocnej spowiedzi. Rozgniewany magnat kazał więc zburzyć budujący się kościół, a zakonników wygnać z Horodenki. Ostatecznie polecenia odwołał i poczynił nową, większą donację na rzecz świątyni w Horodence. Postanowił też przejść na obrządek ruski (unicki) i z tego zamiaru się już nie wycofał. W przeciągu kilku kolejnych lat kościół został ukończony i wyposażony.

Bernard Meretyn wykorzystywał różne rozwiązania najlepszych architektów początków XVIII stulecia działających w Europie Środkowej, a dzięki swojemu nieprzeciętnemu talentowi, udało mu się połączyć je w oryginalną całość. Dlatego świątynia w Horodence porównywana jest najczęściej do kościołów z Dolnej Austrii: Benedyktynów w Spital am Pyhrn (architekt Johann Michael Prunner, 1669–1739) oraz Kanoników Regularnych w Dürnstein (architekt Matthias Steinl, ok. 1664–1727). Jej znakiem rozpoznawczym jest monumentalna, bardzo plastyczna fasada z ukośnie odstawionymi wieżami i gzymsami o płynnej, falującej linii. Podobne rozwiązania stosowali najważniejsi architekci środkowoeuropejscy pierwszej połowy XVIII w., m.in. Johann Lucas von Hildebrandt (1668–1745; kościół w Jablonném u Podještědí), Johann Bernhard Fischer von Erlach (1656–1723; kościół uniwersytecki w Salzburgu) oraz Kilian Ignaz Dientzenhofer (1689–1751; kościół w Šonovie).

Wyposażenie dopełniające architekturę

Integralną częścią architektury kościoła w Horodence było zaprojektowane przez Bernarda Meretyna wyposażenie, na które składało się 5 ołtarzy dekorowanych rzeźbami. Do ich wykonania zatrudnił Johanna Georga Pinsla z warsztatem. Szczególnie okazały był ołtarz główny, o dynamicznych formach, zwieńczony ogromną glorią promienistą. Wypełniały go blisko trzymetrowe, drewniane figury świętych: Joachima, Elżbiety, Anny i Józefa, adorujące anioły i liczne putta. Są to jedne z najlepszych przykładów tzw. lwowskiej rzeźby rokokowej, która słynie z maksymalnej ekspresji uzyskiwanej poprzez geometryzację formy szat i przerysowane, „drapieżne” rysy twarzy postaci.

Kościół w Horodence obecnie

Po 1945 r. i wysiedleniu Polaków z Horodenki kościół zamknięto, a większość wyposażenia spalono w przenośnych piecach. Świadkiem niegdysiejszej wspaniałości pozostała struktura ołtarza wielkiego z glorią i amboną zawieszoną na filarze. Figury z ołtarza głównego przechowywane są w Lwowskiej Galerii Sztuki im. B. Woźnickiego. W 2024 r. można je było podziwiać na wystawie czasowej pt. EMOCJE. Lwowska rzeźba rokokowa w Zamku Królewskim na Wawelu.

Agata Dworzak

Udostępnij
Lokalizacja
Kościół Misjonarzy pw. Niepokalanego Poczęcia Marii Panny, Horodenka, Ukraina

Inne polonika

Indie
Upamiętnienie Polish Children Camp – osiedla dla dzieci-uchodźców w Balachadi
Rosja
Dawna Obwodowa Izba Skarbowa w Jakucku według projektu Klemensa Leszewicza
Włochy
Obraz „Śmierć księcia Józefa Poniatowskiego” w willi Palazzina dei Mulini w Portoferraio na Elbie

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
organizator:
organizator:
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem