Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Kandelabr z serwisu Aleksandra Sułkowskiego | Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Polonik tygodnia / Polonik

Powrót do: Polonik tygodnia
5
Galeria
Otwórz galerię (5 fotografii)
Otwórz galerię (5 fotografii) Kandelabr z serwisu Aleksandra Sułkowskiego |
Kandelabr z serwisu hr. Aleksandra Józefa Sułkowskiego Kandelabr z serwisu hr. Aleksandra Józefa Sułkowskiego Kandelabr z serwisu hr. Aleksandra Józefa Sułkowskiego - fragment zdobień Kandelabr z serwisu hr. Aleksandra Józefa Sułkowskiego
USA

Kandelabr z serwisu Aleksandra Józefa Sułkowskiego w zbiorach Metropolitan Museum of Art

W Metropolitan Museum of Art (MET) w jednej z wielu gablot w ekspozycji XVIII‑wiecznej rzeźby i sztuki dekoracyjnej (galeria 533) znajduje się kandelabr (świecznik wieloramienny), który jest niezwykłym polonikiem. Mowa tutaj o kandelabrze z kompletu stołowego Aleksandra Józefa Sułkowskiego. Obiekty z tego kompletu są wybitnymi rarytasami na rynku kolekcjonerskim.

Mapa

Metryka

Chronologia: 1736 r.

Lokalizacja: USA

Kim był Aleksander Józef Sułkowski

Aleksander Józef Sułkowski (1695‒1762) pochodził ze szlacheckiej rodziny i wychował się jako paź na dworze Augusta Mocnego. Tam zaprzyjaźnił się z jego synem Augustem III, późniejszym elektorem saskim i królem polskim. 

Aleksander Józef hrabia Sułkowski herbu Sulima

Fot. Aleksander Józef Sułkowski (Wikipedia)

W 1728 r. Sułkowski poślubił baronównę elektorską Marię Annę Franciszkę Katarzynę von Stein zu Jettingen (1712‒1741). W 1733 r. został tajnym radcą, pierwszym ministrem Saksonii i zarazem głównym doradcą króla, a od roku 1735 generałem piechoty saskiej. Odpowiadał w tym czasie m.in. za królewskie zbiory sztuki oraz dostawy porcelany do Pałacu Japońskiego w Dreźnie, który z założenia miał być „porcelanowym pałacem”. Sułkowski pozostał ministrem do 1738 r., kiedy urząd po nim objął hrabia Henryk Brühl. Niewykluczone, że to właśnie jego intrygi spowodowały usunięcie hrabiego Sułkowskiego z dworu drezdeńskiego.

Serwis z manufaktury miśnieńskiej

W 1735 r. Sułkowski zamówił w miśnieńskiej manufakturze liczący ok. 1000 sztuk serwis porcelanowy, w którym były zarówno elementy obiadowe, jak i herbaciane. W ramach zestawu powstały także sztućce oraz różnego rodzaju naczynia do serwowania owoców, konfitur, wody. Dodatkowo wytworzono także elementy do upiększania stołu (surtout de table), a wśród nich były wieloramienne kandelabry i prostsze lichtarze. Projektantem serwisu był wybitny rzeźbiarz Johann Joachim Kaendler, główny projektant w manufakturze miśnieńskiej.

Kandelabr z serwisu Sułkowskiego - fragment zdobień

Fot. Fragment zdobień kandelabra z serwisu Sułkowskiego

Serwis utrzymany jest w stylistyce wschodniej. Częściowo wzorem były srebrne naczynia wykonane w Augsburgu przez Johannesa Billera, pochodzące z serwisu przeznaczonego na książęcy ślub Fryderyka Augusta Wettyna z Marią Józefą Habsburżanką w roku 1719 (komplet zaginął podczas drugiej wojny światowej). Głównym i niezmiennym elementem serwisu są kartusze herbowe Sułkowskiego (Sulima) i jego małżonki (von Stein). Charakterystycznym elementem jest także wykończenie krawędzi naczyń motywem plecionego kosza wiklinowego tzw. Sulkowski-Ozier. Białe powierzchnie serwisu uzupełnione zostały malowanymi, rozproszonymi, drobnymi kwiatkami („indianischen Blumen”).

Kartusze herbowe podtrzymywane przez putta stanowią podstawę kandelabru ze zbiorów MET. Powyżej siedząca na cokole figura kobieca o wschodnich rysach, w stroju „antycznym” podtrzymuje gałąź rozwidlającą się na cztery ramiona świecznika. Piąte ramię świecznika wychodzi z liściastej woluty zza pleców figury.

Fot. Kandelabr z serwisu Sułkowskiego

Fot. Kandelabr z serwisu Sułkowskiego

Prace przy serwisie były prowadzone z czynnym udziałem samego Sułkowskiego, który doglądał wykonywanych dzieł. Zachowały się także potwierdzenia źródłowe dotyczące prac przy serwisie. W dzienniku prac Joachima Kandlera w latach 1735‒1737 odnotowywane były kolejne fazy przygotowywania elementów.

Serwis Sułkowskiego był pierwszym zestawem porcelanowym wykonanym w miśnieńskiej manufakturze na prywatne zlecenie. Ostatnio badacze wysunęli tezę, że główną przyczyną usunięcia Sułkowskiego z urzędu głównego doradcy króla było to, że użył manufaktury w Miśni do własnych korzyści, nie informując króla oraz komisji manufaktury.

Kolejny wielki serwis, tzw. serwis łabędzi, został zamówiony w manufakturze porcelany w Miśni przez hrabiego Henryka Brühla w związku z jego ślubem z Marią Anną Franciszką hrabiną von Kolowrat-Krakowsky.

Losy serwisu Sułkowskiego

Po raz pierwszy serwis był użyty w drezdeńskim pałacu Sułkowskiego 28 lutego 1737 r. podczas uroczystości weselnych księcia Jerzego Ignacego Lubomirskiego i Joanny von Stein zu Jettingen (siostry Marii Anny), w których uczestniczył król August III. Wówczas pierwsze danie podano właśnie na zastawie porcelanowej, a nie jak dotychczas było w zwyczaju, czyli na srebrnych naczyniach, gdy zastawa porcelanowa pojawiała się dopiero przy deserze.

Serwis przetrwał w całości do lat 80. XIX w., kiedy jego część trafiła na rynek antykwaryczny. Elementy serwisu pojawiały się na aukcjach także w XX w. Opisywany kandelabr wystawiony został 5 października 1987 r. na aukcji w londyńskim domu aukcyjnym Christie’s. W Polsce największe zbiory z tego zestawu ma Zamek Królewski na Wawelu, który w bieżącym roku wzbogacił swoją kolekcję o dwa pojedyncze lichtarze.

Udostępnij
Lokalizacja
Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
1000 5th Ave, New York, NY 10028, Stany Zjednoczone

Inne polonika

Ukraina
Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego we Lwowie
Dania
Witraż z przedstawieniem św. Jadwigi Śląskiej w Danii
Watykan
Watykańskie polonika - polskie ślady w Piotrowej Stolicy

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem