Wspólne dziedzictwo polsko-saskie
Wspólne dziedzictwo polsko-saskie. Polonica w zbiorach rysunków architektonicznych z XVIII w. w Dreźnie to obszerna, trzytomowa publikacja, która odsłania dostępne dotychczas wyłącznie dla badaczy rysunki architektoniczne dotyczące Polski z okresu panowania Augusta II oraz Augusta III z dynastii Wettynów. Najbardziej spektakularnym śladem panowania od zarania cywilizacji była i jest architektura. Obaj Wettynowie mieli zaś ambitne plany przekształcenia nie tylko stołecznych, warszawskich rezydencji i robili to, wykorzystując rodzime doświadczenia.
Możliwości finansowe polskiego skarbu koronnego pozwoliły na okazałość planowanych i zrealizowanych królewskich inwestycji w Warszawie i incydentalnie w innych miejscowościach Rzeczypospolitej. Znaczna część tych dzieł architektonicznych nie zachowała się do naszych czasów. Uległa daleko idącym przebudowom albo zniszczeniu, głównie na skutek niemieckich działań podczas drugiej wojny światowej. Architekci stworzyli jednak dziesiątki projektów, pomiarów dla inicjatyw budowlanych obu królów, jak i dla ich dworskich urzędników. Gros tych rysunków znajduje się obecnie w Sächsisches Staatsarchiv Hauptstaatsarchiv Dresden, niewielka część w drezdeńskim Landesamt für Denkmmalpflege Sachsen. To unikatowy zbiór. Niezwykle cenne źródło do historii europejskiej architektury doby baroku.
Publikacja ma bezprecedensową formę, prezentuje wybrany z drezdeńskich archiwów olbrzymi zbiór poloników – ok. 1100 rysunków – w formie catalogue raisonné. Barwne reprodukcje opatrzone są obszernymi glosami, które często są małymi monografiami danego rysunku. Dzięki temu można odtworzyć nie tylko wzniesione, a dziś niezachowane dzieła architektoniczne, lecz także można poznać niezrealizowane nigdy koncepcje obu monarchów i ich architektów. Można też przeanalizować warsztat i proces projektowania w XVIII stuleciu. Dopełnieniem dwutomowego katalogu jest tom z esejami prezentującymi tematy ściśle związane z omawianymi rysunkami, ich twórcami, z szeroko pojętym środowiskiem architektonicznym oraz królewskim i dworskim mecenatem.
Monumentalna publikacja zawiera wyjątkowy materiał, z którego z pewnością mogą korzystać obecni i przyszli polscy oraz europejscy badacze artystycznej, XVIII-wiecznej przeszłości.