Prace konserwatorskie w kościele św. Piotra i Pawła na Antokolu w Wilnie
Rozpoczęto prace konserwatorsko-restauratorskie przy XVII-wiecznych malowanych plafonach dwóch zakrystii kościoła św. Piotra i Pawła na Antokolu w Wilnie.
Autorem obu polichromii jest najprawdopodobniej Martino Altomonte. Sceny: „Św. Piotr chodzący po wodzie” i „Ekstaza bł. Stanisława Kazimierczyka” zostały wkomponowane w bogate obramienia sztukatorskie. Malowidła wykonano na sztablaturach gipsowo-wapiennych w technice fresku, który jednak ze względu na małą zawartość wapna nie uległ pełnej karbonatyzacji. Paleta zastosowanych przez malarza pigmentów jest bardzo szlachetna, ale nie do końca typowa dla malarstwa ściennego, zawiera mi. in.: malachit, azuryt, cynober a także czerwień i żółcień żelazową, ziemię zieloną, smaltę, węglan wapnia i czerń roślinną.
Jedno z malowideł było bardzo brudne, pokryte wieloma nawarstwieniami czarnej sadzy. Drugie natomiast kilkukrotnie przemalowane. Miejscami oryginalna warstwa malarska odspojona i osypująca się, szlachetny cynober uległ zmianom optycznym. Dlatego też oczyszczanie powierzchni malowideł było prawdziwym wyzwaniem konserwatorskim. Tradycyjne metody chemiczne i mechaniczne nie sprawdziły się i mogły prowadzić do przetarcia wrażliwej warstwy malarskiej. Wstępne oczyszczanie powierzchni obu polichromii przeprowadzono laserem o odpowiednio dobranej sile wiązki, co przyniosło spektakularne rezultaty.
Prace te realizowane są w ramach Programu Ochrona. Realizatorem prac jest firma PERSPECTO Konserwacja Zabytków Katarzyna Górecka-Ruszel.