Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Prace konserwatorskie w kościele św. Piotra i Pawła na Antokolu w Wilnie Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • Sobiescy
  • O nas
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Sobiescy
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Co nowego / Aktualność

Powrót do: Co nowego

Prace konserwatorskie w kościele św. Piotra i Pawła na Antokolu w Wilnie

Aktualność
10.07.2025

Rozpoczęto prace konserwatorsko-restauratorskie przy XVII-wiecznych malowanych plafonach dwóch zakrystii kościoła św. Piotra i Pawła na Antokolu w Wilnie.

Autorem obu polichromii jest najprawdopodobniej Martino Altomonte. Sceny: „Św. Piotr chodzący po wodzie” i „Ekstaza bł. Stanisława Kazimierczyka” zostały wkomponowane w bogate obramienia sztukatorskie. Malowidła wykonano na sztablaturach gipsowo-wapiennych w technice fresku, który jednak ze względu na małą zawartość wapna nie uległ pełnej karbonatyzacji. Paleta zastosowanych przez malarza pigmentów jest bardzo szlachetna, ale nie do końca typowa dla malarstwa ściennego, zawiera mi. in.: malachit, azuryt, cynober a także czerwień i żółcień żelazową, ziemię zieloną, smaltę, węglan wapnia i czerń roślinną.

Jedno z malowideł było bardzo brudne, pokryte wieloma nawarstwieniami czarnej sadzy. Drugie natomiast kilkukrotnie przemalowane. Miejscami oryginalna warstwa malarska odspojona i osypująca się, szlachetny cynober uległ zmianom optycznym. Dlatego też oczyszczanie powierzchni malowideł było prawdziwym wyzwaniem konserwatorskim. Tradycyjne metody chemiczne i mechaniczne nie sprawdziły się i mogły prowadzić do przetarcia wrażliwej warstwy malarskiej. Wstępne oczyszczanie powierzchni obu polichromii przeprowadzono laserem o odpowiednio dobranej sile wiązki, co przyniosło spektakularne rezultaty.

Prace te realizowane są w ramach Programu Ochrona. Realizatorem prac jest firma PERSPECTO Konserwacja Zabytków Katarzyna Górecka-Ruszel.

Udostępnij
9
Galeria
Otwórz galerię (9 fotografii)
Otwórz galerię (9 fotografii)
Otwórz zdjęcie

Co nowego

Ostatni tom galerii polskich portretów...

Więcej

„Wspólne dziedzictwo polsko-saskie. Polonica...

Więcej

Wakacyjny konkurs „Dziedzictwo bez granic”

Więcej

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
organizator:
organizator:
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem