Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Włoscy architekci i muratorzy z Piuro i ich rola w rozwoju architektury na ziemiach Rzeczypospolitej w XVI i XVII wieku Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • BIP
  • Wydawnictwo
  • Edukacja
  • Multimedia
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
© 2022 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA
Wydawnictwo / Wydawnictwa naukowe / Publikacja
Powrót do: Wydawnictwa naukowe
3
Galeria
Otwórz galerię (3 fotografii)
Otwórz galerię (3 fotografii) Włoscy architekci i muratorzy z Piuro i ich rola w rozwoju architektury na ziemiach Rzeczypospolitej w XVI i XVII wieku
Piur | Piuro |
Etykieta: nakład wyczerpany
Autor: Stanisław Kłosowski
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 476 s.
Oprawa: miękka
ISBN: ISBN 978-83-66172-42-5

Włoscy architekci i muratorzy z Piuro i ich rola w rozwoju architektury na ziemiach Rzeczypospolitej w XVI i XVII wieku

Północna Lombardia – pogranicze ze szwajcarskimi włoskojęzycznymi kantonami Ticino i Gryzonią – była od czasów średniowiecza krainą, z której wywodziło się wielu znakomitych kamieniarzy, budowniczych i twórców architektury. Pochodzili często z niewielkich miasteczek, lecz ich umiejętności dawały im możliwość pracy w znaczących ośrodkach artystycznych.

Twórcy migrowali nie tylko do innych regionów Italii, lecz także na północ od Alp, również do Polski. Od XVI w. ich obecność w polskich miastach jest już udokumentowana. W ostatnich latach tego stulecia w aktach miasta Lublina pojawiają się nazwiska Trapolini, Bonai, Balin, Traversi, których właściciele związani byli z działalnością budowlaną i architektoniczną. Na początku XVII w. są tu aktywni Antonio Pelacini i Giovanni Malinverni, obaj z Piuro w prowincji Sondrio w północnej Lombardii. I to oni są głównymi bohaterami naszej książki, choć nie jedynymi.

Obecność i działalność artystyczna lombardzkich artystów czasów nowożytnych w Polsce była odnotowywana już od XVIII stulecia przez włoskich i polskich historyków. Późniejsze badania polskich badaczy sztuki przynosiły wiele jednostkowych odkryć. Po 1945 r. dwa pionierskie artykuły Stefana Kozakiewicza, ale szczególnie rozległe badania w lombardzkich i szwajcarskich archiwach prof. Mariusza Karpowicza, owocujące wieloma nowymi ustaleniami, zmieniły znacznie postrzeganie północnowłoskich artystów doby baroku działających w Polsce.

Prezentowana książka wykorzystuje i sumuje badania wcześniejszych historyków. Jest też efektem wieloletnich badań autora w archiwach polskich, włoskich i białoruskich. Szczególnie czas spędzony w archiwach włoskich zaowocował nowymi odkryciami faktograficznymi dotyczącymi obecności artystów z Piuro w XVII-wiecznej Rzeczypospolitej. Stały się też podstawą do postawienia nowych wniosków. W swej książce autor przybliża nam dzieje Piuro i środowiska, z którego wywodzili się jego bohaterowie. Prezentuje nie tylko artystów stamtąd pochodzących, lecz także kupców, takich jak Giovanni Vertemate czy Cristoforo Serta, których obecność w Polsce świadczy o znacznie szerszych relacjach tej miejscowości z naszym krajem.

Poza historycznymi walorami należy wskazać jeden istotny aspekt badań Stanisława Kłosowskiego. Ostatni rozdział książki poświęcony jest chemicznym i technologicznym badaniom zapraw murarskich i sztukatorskich. Ta metoda badawcza, służąca rozpoznaniu zespołów budowlanych i specyfiki ich warsztatu rzemieślniczego, praktykowana od pewnego czasu przez włoskich historyków architektury i konserwatorów, u nas jawi się jako novum. I jest to bardzo ważne rozszerzenie systematyki badawczej wprowadzone przez autora, z wykształcenia konserwatora dzieł sztuki.

Nakład wyczerpany. 

Udostępnij
W Wiedniu, Paryżu i Monachium…
Etykieta: koedycja
W Wiedniu, Paryżu i Monachium…
Cena: 56,00 zł
Więcej
Rosyjskie plany klasztorów skasowanych w roku 1832
Etykieta: nowość
Rosyjskie plany klasztorów skasowanych w roku 1832
Cena: 220,00 zł
Więcej
Jan Ziarnko czy Jean le Grain? Twórczość lwowskiego artysty w XVII-wiecznym Paryżu
Etykieta: nowość
Jan Ziarnko czy Jean le Grain? Twórczość lwowskiego artysty w XVII-wiecznym Paryżu
Cena: 60,00 zł
Więcej

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Deklaracja dostępności
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2022

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm Interactive

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem