Program Strategiczny POPULARYZACJA polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą
Program Strategiczny POPULARYZACJA polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą
Państwowa instytucja kultury, jaką jest Instytut POLONIKA, skupia swoje działania wokół trzech obszarów, którymi są: badania, ochrona i popularyzacja polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą.
W ramach Programu POPULARYZACJA upowszechniamy w kraju i poza nim wiedzę o polskim dziedzictwie kulturowym za granicą, budując w ten sposób szacunek i uznanie dla polskich osiągnięć, twórców, zabytków oraz instytucji. Nagłaśniamy wyniki badań nad spuścizną kulturową wielonarodowej i wielokulturowej Rzeczypospolitej oraz dziedzictwem polskiej emigracji i wychodźstwa. Ważna jest dla nas współpraca z innymi instytucjami kultury, muzeami, archiwami, bibliotekami, placówkami naukowo-badawczymi, a także organizacjami pozarządowymi, wzajemna wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie różnych aspektów ochrony polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą.
Program POPULARYZACJA pozwala rozwijać działania mające na celu podniesienie wśród Polaków i polskich społeczności za granicą świadomości roli polskiego dziedzictwa jako istotnego elementu europejskiej i światowej spuścizny kulturowej. Stawiamy sobie za cel budowanie pozytywnego wizerunku Polski i jej dziedzictwa kulturowego, także jako elementu wspólnego dla państw-sukcesorów dawnej Rzeczypospolitej oraz krajów osiedlania się Polaków. Dlatego też podejmowane przez nas, zarówno w kraju, jak i za granicą działania zmierzają do:
- wzrostu świadomości dzieci, młodzieży i dorosłych o naszej spuściźnie kulturowej, poprzez przybliżanie im miejsc, obiektów i osób ważnych dla polskiej kultury i historii,
- kształtowania postaw patriotycznych poprzez rozwijanie kompetencji społecznych i obywatelskich,
- budowania poczucia dumy i więzi z Ojczyzną.
W ramach programu POPULARYZACJA realizujemy projekty, które obejmują:
- wydawanie publikacji, w tym książek, czasopism i publikacji multimedialnych (wydawnictwa własne Instytutu oraz projekty koedycyjne),
- produkcję filmów i słuchowisk,
- szkolenia, konferencje, seminaria, sympozja, warsztaty,
- organizację wystaw,
- działania edukacyjne.